Friday, June 4, 2010

weigooo. I also get myself to know about politic matters but a non-governmental individual. agak terasa dengan ayat-ayat hishamuddin rais pasal rakyat melayu baru sekarang! tapi saya memang bersetuju dengan dia. sorry lah ayat saya ini terlampau lah baku walaupun masa spm saya dapat B je.. sebagai rakyat melayu kita perlulah sedar dengan pemerintahan di negara kita sama sekali *****!. saya bukan bercakap disini bajet semua saya tahu,saya juga banyak kekurangan tentang fakta isu politik ini. yang saya sempat hanya membaca akhbar, buku dan celotehan mak saya yang tanpa lesen dan dibantah oleh kerajaan sama sekali. tapi saya tahu mana satu yang betul dan yang mana salah. memang terbukti since saya pun menuntut di kolej dibawah kuasaan mara. memang saya tak takut untuk cakap saya bukan lah BN, UMNO atau sepakatan dengannya dekat kawan-kawan saya disini walaupun saya tahu ramai yang setia sebagai anak jati UMNO tetapi bila ditanya sepatah haram pun tak tahu apa yang berlaku di negara kita ni especially rakyat (hanya segelintir sahaja, saya tidak cakap semua). yer itu betul!
ada seorang dari rakan saya cakap" kalau kau tak sokong dengan kerajaan, baik kau keluar lah dari kolej ni!" tengok, macamtu lah respon orang melayu apabila bercakap tentang isu sensitive ini walaupun hanya meberi komen. saya juga hampir bergaduh dengan rakan sebilik dengan saya kerana bangga dengan kerajaan dibawah bimbingan PM kesayangan itu dan tidak suka dengan kutukan saya. so baik saya tidak sentuh isu ini kerana sayang akan hubungan kami. bagi saya pendidikan ini wajib dituntut oleh semua orang muslim didunia ini tidak kira kaya atau pun miskin, maaf saya bukan hendak mengdown-gradedkan orang tapi ini betul. frankly, saya sangat sokong dengan idea mara yang menbuka satu institut untuk belajar bagi membantu rakyat yang tidak mampu kerana itu memang tanggungjawab kerajaan bagi melahirkan anak muda yang berfikiran secara'berilmu' tetapi ada juga saya berfikir kenapa kerajaan membuat juga pinjaman bagi pelajar yang ingin memasuki manamana U pun? bagi saya juga, pelajar yang ingin belajar dinegara ini sepatutnya diberi percuma kerana itu salah satu daripada ibadah bagi orang islam dan bukan ke memberi prkhidmatan secara percuma itu suatu sedekah? berbalik pada kes bertikam lidah dengan rakan saya tadi, hello! saya sebagai rakyat negara ini ada hak untuk belajar dibawah mana2 pun institusi walaupun dibawah kekuasaan kerajaan dan mereka wajib menyediakan saya perkhidmatan tersebut. dan untuk saya bercakap tentang kesah nya saya tentang isu kerajaan kita ini, itu jugak had saya untuk bersuara sebagai rakyat dan dibawah pemerintahan yang bersifat DEMOKRATIK. ceh demokratik konon!! habis tu kenapa adanya ISA itu?! kata kebebasan bersuara. kalau macam ni macam mana negara kita dapat membangun dengan tenteram aman damai kalau komen dan suara rakyat tidak diambil pusing dan mengfitnah kita derhaka pula. bukan kan 'memberi dan menerima satu amalan yang baik? walhal benda betul dan boleh pula dihumban kepada sesiapa yang menentang dan membangkang masuk ke ISA. terus terdiam rakan saya itu. sorry yeh H. saya bukan nak bergaduh apa , saya hanya cakap benda yang betul dan jangan sekali sebagai rakyat pura-pura buat tak ambil pusing dengan keburukan kerajaan kita dan jangan sesekali juga kita menjadi orang melayu yang BODOH! disebabkan oleh satu perasaan iaitu TAKUT akan mereka. ada dan mana pergi duit rakyat yang selama ini dikumpulkan? perlukah semua itu dibelanjakan untuk memberi alatan senjata dan kapal selam yang hanya dapat menyelamatkan segelintir orang dinegara ini? terfikir juga saya adakah kapal selam itu dapat dipenuhkan dengan rakyat kita ini apabila berlaku sebarang kecelakaan? percayalah ia hanya akan dimuatkan dengan orang-orang yang bersetongkol dalam niat yang hanya membuang duit sahaja! dan saya meluat dengan slogan kat 1 malaysia dan jugak negara maju kita ni. mana? mana maju nya? salah satu nye adalah keperluan asas rakyat iaitu makanan. makanan adalah salah satu keperluan asas manusia! kenapa mereka sibuk kata negara kita sudah maju tetapi terdapat ramai juga rakyat kita merana akibat kemiskinan dan tiada makanan. satu organisasi yang saya tahu salah satunuya adalah 'Food Not Bombs'. organisasi ini adalah satu organisasi kecil yang...... ala tengok tadi baru kawan saya call saya then mood nak menulis hilang terus. tak pelah nanti tulis lagi eh jap jap saya pun tertanya-tanya kenapa sya tetiba berbahasa melayu baku apabila bercakap is-isu ni hahhaa

No comments:

Post a Comment